KÖPVILLKOR

Har du frågor om returer, garantier, leveranser eller produkter?

Vill du beställa som företagskund eller ideell organisation?

» Kontakta vår kundtjänst: e-post sales@musamaailma.fi eller telefon +358 9 720 6060 (mån-fre kl: 9 - 16:30). Vi betjänar på engelska och finska.



KUND

En konsumentkund som gör inköp i Musamaailma onlinebutik måste vara 18 år eller äldre. Om du är under 18 år och vill beställa från vår webbutik, be din vårdnadshavare att göra beställningen åt dig. Musamaailma förbehåller sig rätten att avvisa en beställning vid behov.

Som vår kund har du möjlighet att skapa ett kundkonto när du beställer eller när som helst. Från ditt kundkonto kan du följa dina leveranser och din orderhistorik. Obs: om du skapade ditt kundkonto först efter att du gjort en beställning, kan du inte se historiken för beställningar du gjort innan du skapade det kontot.

Vi kräver inte att du skapar ett kundkonto för att göra en beställning. För att behandla din beställning, måste du som kund förse oss med följande information:

Namn
Adress
Telefonnummer
E-postadress
Personnummer (när du betalar med Klarna)

Den personliga informationen du tillhandahåller med din beställning kommer att behandlas i enlighet med finsk lag om personuppgifter och EU Dataskyddsförordningen (mer information nedan).


PRISER

Alla priser på musamaailma.fi anges är inklusive moms 24%, angivna i euro ohc svenska kronor. Priserna gäller endast köp i webbutiken. Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa.


GARANTI

Vi säljer de flesta produkter med minst ett (1) års funktionsgaranti. Elektriska gitarrer och basar från ESP Guitars och Tokai Japan Guitars & Basses har tre (3) års garanti.

Potentiometrar, förstärkarrör, högtalarelement och andra förbrukningsvaror har en 60-dagars garanti från inköpsdatumet. Musamaailma kommer på inget sätt att hållas ansvarigt (ekonomiskt eller på annat sätt) för utrustning som är skadad av användningen av rör eller delar som köpts från oss. Det är kundens ansvar att rådfråga vår serviceavdelning eller utrustningstillverkaren när det gäller korrekt byte av rör och delar och korrekt bias. Garantin täcker inte fel eller skador orsakade av otillåten eller felaktig användning av produkter. Se produkthandboken eller kontakta vår kundservice om du är osäker.

När du skickar din produkt till oss för garantiservice, kom alltid ihåg att bifoga en kopia av kvittot med produktens inköpsdatum. Kontakta vår kundtjänst i förväg innan du skickar en produkt för garantiservice. Kontakta gärna vår kundtjänst i alla garantiproblem.


ÅNGERRÄTT & REKLAMATION

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta oss så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits.

Enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har kunden 14 dagars ångerfrist från den dag han/hon tar emot varorna. Kunden skall först kontakta kundservice om han/hon vill returnera varorna. De returnerade varorna skall vara i oanvänt och oskadat skick i originaletui. Returnera varan tillsammans med leveranssedel samt kvittens.

OBS! Allt som levererades med produkten måste tillbaka, från manualer till nätkablar och andra tillbehör.

När du returnerar en produkt, bifoga det ursprungliga ordernumret, din kontaktinformation och ett bankkontonummer för en eventuell återbetalning. Om du returnerar en produkt med defekt, beskriva felet med produkten.


PayPal Refund

Om du returnerar en produkt som betalades med PayPal, dras en 3,4% transaktionsavgift som debiteras av PayPal från återbetalningen.

Ångerrätt från Sverige, andra EU-länder och Skandinaviska länder

Returer från andra EU-länder och skandinaviska länder hanteras via GLS-frakt. Vi beställer en GLS-pickup till kundens angivna adress. Det är kundens ansvar att förse oss med en korrekt adress och vara tillgängliga för produktupphämtning.

Kunden ansvarar för eventuella returfraktkostnader. Kostnaderna baseras på nuvarande GLS-prissättning. Vi kommer att ge kunden en uppskattning av returfraktkostnaderna i förväg.

När den returnerade produkten har anlänt inspekterar vårt team produkten och en återbetalning kommer att göras till ett bankkonto (eller PayPal) som kunden väljer, de faktiska returfraktkostnaderna dras av.


EJ UTHÄMTAT PAKET

Paket som skickas till en Matkahuolto- eller Posti-utlämningsställe måste göras anspråk inom tjänsteleverantörens lagringsperiod (vanligtvis 7 dagar). Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet och returnera det till oss (se ångerrätt & reklamation ovan). Detta gäller även vid hemleverans. Ej uthämtat paket debiteras för fraktkostnader.


PRODUKTTILLGÄNGLIGHET

Din beställning kommer att skickas inom 1-5 dagar från beställningen när lagerstatus för produkt(er) du beställer finns "i lager" på någon av våra tre platser listade på produktsidan (Helsingfors butik, Åbo butik, Wholesale),

I vår webbutik hittar du nästan alla modeller av alla märken vi representerar. Inte alla produkter finns alltid i lager.När du beställer en produkt som för närvarande är slut i lager kommer vi att kontakta dig och informera dig om leveranstiden. Om du tycker att leveranstiden är för lång, föreslår vi en liknande produkt med kortare leveranstid.

Till exempel är vissa gitarrer så kallade fabriksbeställda produkter. Dessa anpassade produkter, inklusive ESP Custom Shop gitarrer & basar, kan ha en leveranstid på 6 månader eller mer från orderdatumet.


BESTÄLLNINGAR MED KLARNA BETALNING

Produkter som beställts med Klarna betalningsmetod kan endast skickas till samma person vars uppgifter lämnades till Klarna i kassaprocessen. Observera att vi inte kan acceptera en andra leveransadress eller någon annan leveransadress för beställningar med Klarna.

Hämtning av beställningar som betalats med Klarna: Produkterna kommer endast att överlämnas till samma person vars uppgifter tillhandahölls Klarna vid beställningen. Personens identitet måste bevisas vid hämtning av produkter. Observera att vi inte accepterar en fullmakt (fullmaktsbrev) när vi hämtar order betalade med någon Klarna betalningsmetod.


SÄKERHET & PERSONUPPGIFTER

Att shoppa i Musamaailma webbshop är säkert:

Vi garanterar att inga uppgifter om dig säljs eller används till reklamutskick från tredje part, utan endast används internt. Din e-postadress används till orderbekräftelsen samt till övrig information om din beställning.

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Alla uppgifter vi samlar i behandlas ansvarsfullt, med hänsyn till din integritet och skär inom ramen för gällande lagstiftning och EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Vi använder endast kända, betrodda tredje parter för betalningstransaktioner, frakt och mjukvarulösningar i vår webbutik.


PROBLEM

Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold bör detta omedelbart anmälas till speditören och till oss. Om produkten inte matchar din beställning på något annat sätt, rapportera problemet inom 14 dagar efter köpet enligt vår köpvillkor.